وزیر ورزش و جوانان گفت: در بحث اصلاح اساسنامه تلاش ما بر این بود که تغییرات به صورت قطعی یک بار برای همیشه انجام شود تا در آینده مشکلی نداشته باشیم.
به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت ورزش، مسعود سلطانیفر در نشست هم اندیشی مدیران و سردبیران ورزشی رسانهها، توضیحاتی را در خصوص روند خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ارائه کرد. وی با اشاره به اهمیت دو باشگاه پایتخت و طرفداران چهل، پنجاه میلیونی آنها، توضیح داد: از پانزده سال پیش بحث خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح بوده که مالکیت آنها هم با دولت و یک وزارتخانه است.
وزیر ورزش و جوانان با تصریح بر اینکه مدیریت دو باشگاه ورزشی فوتبال پایتخت با چنین شرایطی توسط دولت در دنیا بیسابقه است افزود: وزارتخانهای که کار حاکمیتی ورزش را بر عهده دارد، اگر قرار باشد در حوزه مدیریتی برای چنین باشگاههایی با چنین ویژگیهایی عادلانه عمل کند، دچار مشکل میشود، بنابراین اعتقاد دارم، ادامه این روش به هیچ وجه امکانپذیر نیست.
وی در ادامه توضیحاتی را درخصوص فرایند خصوصیسازی این دو باشگاه که از ۵ سال پیش آغاز شده، ارائه کرد و گفت: پیش از این تلاشهای بسیار خوبی صورت گرفته که در نهایت تا راند آخر هم پیش رفت اما واگذاری منتفی شد. در آن زمان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی بودم و تلاش کردم بجای منتفی شدن فرایند واگذاری روش خصوص سازی را اصلاح کنیم ولی در نهایت باردیگر، دو باشگاه به مالکیت دولت درآمد.
سلطانیفر در ادامه بحث خصوصیسازی توضیح داد: پس از پذیرفتن مسئولیت وزارت ورزش و جوانان، باور جدی من بر واگذاری سرخابی های پایتخت به بخش خصوصی بود که باید این کار انجام شود. خوشبختانه در جلسات جداگانه با دکتر روحانی رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهور موافقت واگذاری را با توجه به ادله ای که ارائه دادم، گرفتم.
وزیر ورزش و جوانان گفت: در بخش واگذاری از اهم اقدامات در سه سال گذشته، حسابرسی ٨ تا ٩ سال قبل پرسپولیس و استقلال بود که محقق و مجامع آنها برگزار و بدهیها هم تعیین تکلیف شدند. بدهیهای مالیاتی دو باشگاه که متاسفانه بدلیل عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، در شرایطی که این دو باشگاه هیچگاه درآمدشان بر هزینه فزونی نداشته، بصورت علیالرأس اعلام شد و با تلاشی که صورت گرفت به سمت حل شدن پیش رفت.
سلطانیفر به روند واگذاری دو باشگاه در سال ٩٨ اشاره کرد و اظهار کرد: در قانون بودجه سال گذشته در قالب بند ه تبصره ٢ مواردی مطرح شد و با حضور در مجلس، تاکید کردم که با این فرمول، واگذاری استقلال و پرسپولیس امکانپذیر نیست.
وی افزود: در این راستا جلسات مختلفی را با اعضای کمیسیون أصل ٤٤ برگزار و در بودجه سال ٩٩، این بند حذف شد.
وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در واگذاری این دو باشگاه هدف، سیاسی نیست و میخواهم به ورزش کشور خدمتی کرده باشم اظهارکرد: ما به دنبال این هستیم علاوه براینکه پرسپولیس و استقلال در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرند، وزارتخانه را نیز از درگیری مسایل حاشیه ای نجات دهم که این مسأله به خودی میتواند به ورزش کمک کند.
وی ادامه داد: با تصویب خصوصی سازی دو باشگاه در هیات عالی واگذاری که ١٨ فروردین به تصویب رسید، برنامه زمانبندی مشخص شد که اگر با موفقیت پیش رود تا اواخر شهریورماه امکان ورود به بازار سرمایه وجود دارد.
وزیر ورزش و جوانان فرایند خصوصی سازی را ابتدا ورود ١٠ درصد از سهام برای کشف قیمّت عنوان و تاکید کرد: عزم جدی داریم که پس از آن صد در صد سهام را واگذار کنیم.
سلطانی فر به واگذاری ورزشگاههای مرغوبکار و درفشیفر و کمپ حجازی را برای افزایش داراییها و سرمایهی این دو باشگاه دانست و افزود: ارزش آنها در زمینههای مختلف حدود یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
وزیر ورزش و جوانان همچنین با اشاره به تغییرات صورت گرفته در اساسنامه فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: از سال ۸۶ که آن اتفاقات برای فدراسیون فوتبال افتاد و این فدراسیون نزدیک به یک سال و نیم بلاتکلیف بود و تلاش کردیم تا اساسنامه در شرایط مطلوب کارشناسی و تغییرات انجام شود.
وی گفت: ما در وزارت ورزش هرکاری را که آغاز کردیم از جمله ورود بانوان به ورزشگاهها سعی براین بوده که کار به صورت قطعی انجام شود. در بحث اصلاح اساسنامه نیز همه تلاش ما براین بود که این اصلاحیه به صورت قطعی یک بار برای همیشه انجام شود تا در آینده مشکلی نداشته باشیم و این بلاتکلیفی برطرف شود. برنامهریزی ما این بود که در ۲۵ اسفند انتخابات را برگزار کنیم ولی نظر فیفا براین بود که اول اساسنامه اصلاح شود و ما نیز قبول کردیم.
وی افزود: با تلاش نبی اصلاحات روی اساسنامه انجام و به فیفا ارسال شد، در نهایت درخواست آنها این بود که وزارت ورزش در مجمع نمایندهای نداشته باشد و این موضوع را در اساسنامه غیرقانونی دانستند.
وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: این وزارتخانه به عنوان متولی اصلی ورزش کشور که نقش حاکمیتی نیز دارد وظیفه خود میداند که بر امور نظارت داشته باشد. درست است که فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل است ولی مردم از ما انتظار دارند و هرجا که مشکلی پیش بیاید قطعا دلیل مشکل را از ما میپرسند.
او گفت: به خاطر منافع ورزش کشور و هواداران فوتبال ما این نرمش را انجام دادیم چون به هواداران این رشته احترام میگذاریم. تدبیر ما این بود که در مسئله اساسنامه فدراسیون فوتبال فشار نیاوریم.
سلطانیفر با اشاره به دستاوردهای مهم ورزش کشور اظهار داشت: علاوه بر اقداماتی که وزارت ورزش برای واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت انجام داده موفق شدیم در بحث عمرانی نیز به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنیم.
او افزود : در سال ۹۷ هدفگذاری ۵۰۰ پروژه تا پایان سال را داشتیم ولی توانستیم ۷۰۰ پروژه را به بهرهبرداری برسانیم. همچنین در سال ۹۸ قصد داشتیم ۷۰۰ پروژه را افتتاح کنیم که این تعداد به مرز ۸۰۰ پروژه رسید و اگر به خاطر مسئله کرونا نبود برخی از پروژههای دیگر همچون استادیوم سنندج نیز به بهرهبرداری میرسید.
سلطانی فر در ادامه افزود: یکی دیگر از کارهای مهم ما در این چند سال اخیر این بود که قانون ورزش را به روز کردیم. این حاصل تلاش سه ساله در مجلس و کمیسیونهای مختلف است و این به روزرسانی بعد از ۴۹ سال انجام می شود.
وزیر ورزش و جوانان در پایان تاکید کرد: در بسیاری از رویدادها از جمله المپیک، پارالمپیک و بازیهای آسیایی توانستیم به موفقیتهای قابل توجهی دست پیدا کنیم و این دستاوردها باید برای ایجاد نشاط اجتماعی وشادی خاطر مردم مورد توجه قرار بگیرد.
نظر شما